Thursday, June 18, 2009

Fenat + Fening +Semfut


There's a tym aku rase spt aku ni pembawa badi kpd org len. Hm, bermula dgn aku kemudiannya bahana yang menimpa aku spt berjangkit kpd org len. Aku x mahu itu berlaku. Erm, andai betul lah aku ini pembawa badi, aku ingin sgt tahu caranya supaya segala badi itu hilang. Cukup aku sorg shj yg kena, dan jgnlah dilibatkan dgn org yg len. Pengalaman terburukku dalam sejarah sepanjang aku menjadi pelajar kini seolah2 sudah menular kepada mereka2 yang berada dekat di sekelilingku. Ada masanya aku spt mahu menjauhkan dan mendiamkan diri dari org ramai dgn harapan badi2 itu tidak pergi kpd mereka pula. Perkara ini telah menjadi penyebab besar kpd kemurungan aku dalam masa sebulan dua ini. Rasa kurang semangat dan kehilangan rasa mahu bergembira seperti dolukala. Hmm.. Biarkan semua ini tergantung dan aku sekali lagi 'coba' utk membiarkan masa menjadi penentu/ penyelesai kpd permasalahan2 yg berlaku.

Kedua.. Rasa spt mahu berehat dari kerja teruk2. Fitam2+fenat di kitchen menyebabkan aku mudah rasa sakit lutut dan tulang belakang kembali. Hm, yg membwatkan aku rasa seronok bekerja di situ apabila aku bwat sstu yg diluar dari perkara norm yg aku lakukan sblm ini. Plus, belajar pelbagai masakan western dan italy membwatkan aku teruja utk membuka bisnes makan suatu hari nti (ceh2,mule dah huhuhu..) Erm, bekerja bersama warge 'tua' (huhu..) di kitchen menyebabkan pemikiranku sedikit sebyk berubah. Cara aku memandang akan kehidupan dunia ini juga berubah. Melayu dan omputeh.. Those foreign ppls r more polite than the malays. Percayalah. Maka frasa 'adat org timur' itu mungkin xbrape praktikal kini. Yer, aku juge pon bknlah seorg yg manners. Itu telah membwatkan aku sedar akan sstu. Aku Melayu, dan Melayu itu sombong. Aku tidaklah mengatakan SEMUA org Melayu itu bgtu tapi dek kerana sekelompok 'minor' (yg hampir menyamai bil kelompok major) bersikap bgtu, maka yg 'minor' inilah telah menampakkan beberapa cela di mata org asing yg len.

Melayu kalau dihidangkan makanan, jgn haraplah ada perkataan terimakasih dr mulut mereka. Waimah secalit senyuman pon tiada. Berbeza dgn org asing yg dihidangkan makanan kpd mereka. Cara mereka menghargai, senyuman dan ramah mereka menyebabkan kami skuad2 dari pelbagai jenis kitchen ini lebih suka melayan orang asing berbanding org dari bangsa sendiri.

Wahh, pedas bkn statement dari entry aku kali ini. Erm, aku tidak dapat elakkan bahawa aku jua pernah menjadi spt Melayu yg disebutkan di atas. Allah telah membuka mata dan hati aku utk menilai semula sejauh mana buruk baik perangai aku yg dulu. Dan kini, Allah telah menunjukkan jalan padaku dgn cara yg begini.

Apa yg pasti, sekarang mmg betul Allah bayar 'cash' atas segala baik @ buruk yg dilakukan. Pesanku pd yg membaca blog aku ni (adeker yg nk bace?huu..) nilai diri sebetul2nya. Org akan nmpak keburukan dan kesalahan yg kita lakukan. Dan jgn nak berbangga dgn kebaikkan yg sudah kita lakukan. Manusia tak pernah nmpak kebaikkan kita. Janji, segala apa yg kita lakukan itu ikhlas tulus dari hati. JUGA, jgn menilai diri org len sebelum diri sndri dinilai. Ingatan keras kepada Noor Syakierah Rusli dan juga kpd mereka2 yg disayangi......

Ketiga.. Aku harapakn tidaklah terlambat utk aku mengecapi kejayaan spt yg diimpikan. Erm, aku benar2 perlukan sokongan dari kamu semua.. (.^,^.)

Keempat.. Aku berharap kali ini 'proses' itu berjalan lancar dan membuahkan 'hasil' yg lebih baik.. doremon.....

Kelima.. The Luv, The Miss, The Climb, The Time..The Kiera (wahh,apekah..??)...


Tata~

(.^,^.)

No comments: